کد مطلب:20227
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:6
مقدمات و شرايط ترقيات روحي و معنوي انسان چيست؟
كمال نهايي انسان در قرابت و نزديكي به خدا كه كمال مطلق و مطلق كمال است، نهفته و اولين گام در مسير كمال، خويشتن شناسي است. آگاهي از ضعف ها و كاستي ها و استعداد ها و كمالات ذاتي نفس خويش، احساس فقر و نياز به خداوند و راهنمايي انبيا و اولياي الهي را در انسان به وجود مي آورد و از سوي ديگر، باعث پيداي احساس كرامت نفساني شخصيت دروني مي گردد و در هر دو صورت، روح عصيان و طغيان، مخصوصاً غرور و خودپسندي را كه ريشة بسياري از گناهان است، محو مي سازد.
علي (ع) مي فرمايد: افضل المعرفة، معرفة الانسان نفسه؛[17] برترين آگاهي و معرفت آن است كه انسان نفس خود را بشناسد. خدا شناسي و خداپرستي، نشانة خودشناسي است.
پيامبر اكرم(ص) فرمود: اعرفكم بنفسه، أعرفكم بربّه؛[18] داناترين شما در خود شناسي كسي است كه خداشناس ترين شما باشد.
علي (ع) فرمود: كسي كه خود را نشناسد، از راه رستگار و نجات دور شده و به وادي جهل و گمراهي كشيده مي شود.[19]
تو كه از نفس خود زبون باشي عارف كردگار چون باشي؟!
اي شده در نهاد خود عاجز كي شناسي خداي را؟ هرگز!
دومين گام براي سالك الي الله، بيداري از خواب غفلت و احساس مسئوليت مي باشد و اين كه در اين جهان با عظمت، بيهوده آفريده نشده است.[20]
ريشة همة انحرافات و كج روي ها و گمراهي ها غفلت و غفلت زدگي است.
غفلت و ناآگاهي از واقعيات و حقايق هستي، حيات انساني را سلب مي كند و آدمي را بسان حيوانات تابع غرايز مي سازد. از ديدگاه قرآن،[21] غفلت موجب مي گردد كه انسان ها جز لذايد محسوس مادي چيزي را درك نكنند و به زندگي دنيا كه مشترك بين انسان وحيوان است، بسنده كنند.
يكي از وظايف انبيا بيدار كردن مردم و هوشيار نمودن آنان از انواع غفلت ها است. خداوند، يكي از رسالت ها و مسئوليت هاي پيامبر اسلام را تذكر مردم و بيدار كردن آنان از خواب غفلت معرفي كرده و فرموده است: إنّما أنت مذكّر.
گاهي اشخاص با همة معلومات و اطلاعاتي كه از مسايل جهان هستي دارند اما از نور علم بي بهره اند، به بيان ديگر: آن علم به جاي اين كه افراد را بيدار كند، به خواب برده است و بايد كسي باشد كه آنان را بيدار سازد.
مرحلة تذكر، مرحلة خدا آگاهي است، همان گونه كه خودشناسي مقدمة خداشناسي است. خدا فراموشي نيز سبب خود فراموشي مي گردد.[22] با خدا بودن و در ياد خدا بودن نيازمند سير و سفر علمي و عملي است. در سير عملي اولين گام ترك گناه و تهذيب نفس از صفات رذيله است كه اين عمل را تصفيه و تخليه گويند.
گام دوم آن را تحليه يا آرايش نفس مي نامند كه با تحصيل علوم و معارف الهي و كسب فضايل و مكارم اخلاقي و انجام عمل صالح نفس تدريجاً به كمال مي رسد.
جهت اطلاع بيشتر كتاب هاي زير را مطالعه نماييد:
1- نفس مطمئنه، شهيد دستغيب.
2- نقطه هاي آغاز در اخلاق عملي، محمد رضا مهدوي كني.
3- اخلاق در قرآن، مصباح يزدي.
4- روش خودسازي فريده مصطفوي.
[17] محمد رضا مهدوي كني، نقطه هاي آغاز در اخلاق عملي، ص 54.
[18] همان، ص 55.
[19] همان، ص 56.
[20] همان، ص 61.
[21] يعلمون ظاهراً من الحياه الدنيا و هم عن الاخره هم غافلون (روم (30) آية 7).
[22] حشر (59) آية 19.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.